De jaren 1920

We zijn in 1924 en in de hal van hotel Commodore van New York bejubelt het publiek de eerste wagen van het merk Chrysler - de Six van Chrysler. Voor Walter P. Chrysler is dit waarschijnlijk de mooiste dag van zijn leven. Een dag die zowel zijn technische vaardigheid als zijn gevoel voor marketing aantoont. Er wordt verteld dat Chrysler zijn voertuig op de New York Automobile Show wilde tentoonstellen maar omdat het voertuig nog niet in productie was, hadden de organisatoren hem de toegang geweigerd. Chrysler loste dat op door de wagen in de hal van het Commodore hotel tentoon te stellen waar elke dag veel investeerders en exposanten passeerden. Het was een lonende strategie omdat een bankier van Chase Securities een deelname van 5 miljoen dollar in de Maxwell Motor Corp nam (het bedrijf waarvan Walter Chrysler voorzitter was) en obligatiebewijzen om de toekomstige ontwikkelingsprojecten te financieren.

Op de finale was het nochtans het orgelpunt van lange jaren met ervaring in industriële studies en de overtuiging dat de consument de belangrijkste schakel is in de ontwerpketen. De Six van Chrysler zal er in 1924 in slagen om de eerste wagen te worden die tegen een betaalbare prijs wordt verkocht en die hydraulische remmen had op de vier wielen en een zescilindermotor onder hoge compressie die meer pk ontwikkelde dan alle vergelijkbare motoren.

Een jaar later kocht Chrysler het bedrijf waarvan hij de voorzitter was en stichtte op 6 juni 1925 de Chrysler Corporation. Dat nieuwe bedrijf ontwikkelde zich snel met meer dan 3800 dealers op Amerikaanse bodem aan het einde van hetzelfde jaar en een indrukwekkende winst van 17 miljoen dollar. De voorspoed van het bedrijf hield de tien volgende jaren aan met de lancering van talrijke voertuigen die een succes werden, met name de Imperial 80 in 1927. Die wagen was niet alleen Chrysler’s eerste echte cabriolet maar ook het eerste model van Chrysler dat via een reclamecampagne in kleur werd aangeprezen.